Cukier a układ krwionośny – ‘mamy go we krwi’…

 In Czytelnia

“Too much sugar does not just make us fat; it can also make us sick”…  Cukier – nie tylko przyczynia się do otyłości, ale także powoduje choroby.

Z roku na rok coraz większa liczba osób zapada na choroby układu krwionośnego, a wśród nich prym wiodą choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie czy zaburzenia rytmu serca. Nieprawidłowa dieta jest jednym z czynników podwyższonego ryzyka.

O tym, że powinniśmy ograniczać dzienne spożycie soli ze względu na negatywny wpływ na ciśnienie i pracę serca zapewne słyszał każdy, natomiast coraz częściej badania dotyczą wpływu kolejnego, często nieodłącznego dodatku na naszym stole. Cukier w dużych ilościach przyczynia się do zauważalnego podniesienia ciśnienia tętniczego krwi (zwiększając zarówno skurczowe jak i rozkurczowe ciśnienie krwi).

Ile cukru to za dużo?

Co prawda zakres prawidłowego spożycia cukru nie jest do końca określony, natomiast wiadome jest, iż spożycie około 15% cukru w stosunku do całkowitego dziennego zapotrzebowania kalorycznego to zdecydowanie za dużo. Taka zawartość cukru w diecie zwiększa ryzyko chorób układu krwionośnego aż o 18%, natomiast przy spożyciu cukru ponad 21% (w stosunku do reszty pożywienia) to ryzyko zwiększa się aż dwukrotnie.

Jaki cukier najbardziej szkodzi?

Spożycie fruktozy w jej naturalnej postaci (np. podczas jedzenia owoców) jest korzystne dla zdrowia. Najbardziej niekorzystny wpływ mają cukry znajdujące się w wysoko przetworzonej żywności, gdyż spożycie tradycyjnego cukru spożywczego (sacharoza) z cukierniczki spada. Co prawda obecnie w wysoko przetworzonych produktach sacharoza jest często obecna, natomiast częściej wykorzystywany jest niezdrowy, wielofruktozowy syrop kukurydziany (syrop glukozowo-fruktozowy). Poprzez wysoką zawartość przetworzonej fruktozy syrop ten znacznie bardziej wpływa na zwiększenie ryzyka chorób układu krwionośnego.

W jaki sposób cukier może zwiększyć ryzyko zachorowań na choroby układu krwionośnego?

Według naukowców z American Health Association zaskakujący jest fakt, iż wpływ cukru na nasz organizm jest całkowicie niezależny od innych czynników, takich jak spożywane kalorie, palenie papierosów, ciśnienie krwi, płeć, poziom cholesterolu i poziom aktywności fizycznej, co oznacza że niezależnie od przyrostu wagi, cukier sam bezpośrednio wpływa na zwiększenie ryzyka występowania dolegliwości sercowo-naczyniowych.

Istnieje wiele teorii wyjaśniających, w jaki sposób stosowanie diety o wysokiej zawartości cukru wpływa na pracę naszego serca. Jedna z nich mówi o tym, że cukier niezależnie od innych czynników wywołuje podwyższone ciśnienie. Inne badania wykazały, że cukier znacznie zwiększa ilość niezdrowych tłuszczy we kwi, między innymi trójglicerydów i poziom „złego” cholesterolu, przy jednoczesnym obniżaniu „dobrego” cholesterolu. Kolejne badania udowodniły, że ilość spożywanego cukru znacznie zwiększa genetyczne skutki otyłości, co za tym idzie zwiększenie ryzyka chorób serca.

Wyniki wielu badań niepodważalnie wykazują, że nadmierne spożywanie cukru ma bezpośredni wpływ na prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca oraz na poziom lipidów i ciśnienie krwi. Co więcej, niezależnie od wpływu cukru na masę ciała, znacznie przyczynia się on do wszelkich dysfunkcji układu sercowo-naczyniowego.

Bibliografia:

  • R.K Johnson, L.J, Appel, M. Brands, B.V. Howard, M. Lefevre, R.H. Lusting, F. Sacks, L.M. Steffen, . (2009). Dietary Sugars Intake and Cardiovascular Health. Journal of the Americha Health Association. 120 (2), 1011-1020.
  • Yang, Z. Zhang, W. Gregg, W. Flanders, R. Merritt. (2014). Added sugar intake and cardiovascular diseases mortality among US adults.. International Medicine. 174 (4), 26-38.
  • Brown  IJ, Stamler  J, Van Horn  L,  et al; International Study of Macro/Micronutrients and Blood Pressure Research Group.  Sugar-sweetened beverage, sugar intake of individuals, and their blood pressure: international study of macro/micronutrients and blood pressure. Hypertension. 2011;57(4):695-701.
Recommended Posts

Leave a Comment

* Checkbox GDPR is required

*

Zgadzam się

Masz w planie odchudzanie?

Zobacz nasz e-book!