Cukier kokosowy – modny czy zdrowy?

 In Czytelnia

Produkty wytwarzane z kokosów stopniowo podbijają nasze serca. Wiórki kokosowe znane są od dawna nie tylko fanom wypieków, miłośnicy kuchni tajskiej i indyjskiej znają mleczko kokosowe, mąka kokosowa wykorzystywana jest do ciast i innych produktów, mleko kokosowe stoi na sklepowych półkach obok innych napojów roślinnych, od jakiegoś czasu trwa „boom” na olej kokosowy, a coraz popularniejsza staje się także woda kokosowa. Czy cukier kokosowy także stanie się popularny? Jakie ma wartości odżywcze? Czy może być zdrowym zamiennikiem cukru?

Cukier kokosowy jest szeroko stosowany w krajach azjatyckich. Uzyskuje się go z soku kokosowego pochodzącego z łodyg kwiatów. Zebrany sok jest filtrowany, następnie gotowany 2-4 godziny (w zależności od jakości soku) i od czasu do czasu mieszany. Kiedy staje się lepki i przybiera brązową barwę, wlewa się go do wysuszonych bambusowych rur i pozostaje tam, aż stwardnieje. Następnie gotowe bloki cukru są pakowane i transportowane.

Ma barwę od żółtawej do brązowej i specyficzny zapach. Nie ma typowego dla kokosa smaku, jego smak przypomina bardziej brązowy cukier. W porównaniu do cukru trzcinowego (który jest tylko źródłem pustych kalorii) zawiera nieco więcej potasu, magnezu, cynku i żelaza. Ponadto są w nim obecne witaminy B1, B2, B3 i B6, a także wszystkie aminokwasy egzogenne, jednak w śladowych ilościach.

Zawartość składników mineralnych w cukrze kokosowym w mg/100 g produktu (źródło: The Philippine Food and Nutrition Research Institute, COMPARISON OF THE ELEMENTAL CONTENT OF 3 SOURCES OF EDIBLE SUGAR –  Analyzed by PCA-TAL, Sept. 11, 2000.  (MI Secretaria et al, 2003) in parts per million (ppm or mg/li), USDA, www.nutritionaldata.com)

Azot Fosfor Potas Wapń Magnez Sód Chlor
202 79 1,03 8 29 45 470

 

Siarka Bor Cynk Magnez Żelazo Miedź
26 0,6 2 0,1 2 0,23

 

Czy cukier kokosowy może być dobrym zamiennikiem cukru? Indeks glikemiczny cukru kokosowego wynosi 35, czyli jest niski. Według American Diabetes Association może być używany przez diabetyków, jednak nadal dostarcza tyle samo kalorii i węglowodanów prostych co inne cukry, dlatego my go nie polecamy. Cukier kokosowy składa się głównie z sacharozy (ok. 70%), glukozy (ok. 3%) i fruktozy (ok.3%), więc pod tym względem niewiele różni się od zwykłego białego cukru. Zawartość składników mineralnych wygląda zachęcająco, jednak w przeliczeniu na jedną łyżeczkę (5g) wartości te są śladowe i cukier ten nie będzie ich znaczącym źródłem. Ilość białka także jest śladowa, więc zawartość aminokwasów egzogennych niewiele zmienia.

Bibliografia:

  • Hebbar, K. B., Arivalagan, M., Manikantan, M. R., Mathew, A. C., Thamban, C., Thomas, G. V., & Chowdappa, P. (2015). Coconut inflorescence sap and its value addition as sugar–collection techniques, yield, properties and market perspective. CURRENT SCIENCE, 109(8), 1.
  • http://coconutpalmsugar.com/Home_Page.html
  • http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/what-can-i-eat/making-healthy-food-choices/coconut-palm-sugar.html?referrer=https://www.google.pl/
  • Jessa, J., & Hozyasz, K. K. (2015). Wartość zdrowotna produktów kokosowych. Pediatria Polska, 90(5), 415-423.
  • Kusumawaty, Y., Maharani, E., & Edwina, S. (2012). Perceived quality of coconut sugar by producers, traders and downstream industries in indragiri hilir district, riau province, indonesia. Journal of Agribusiness Marketing, Vol. 5, December 2012, p. 1-13.
Recommended Posts

Leave a Comment

* Checkbox GDPR is required

*

Zgadzam się