Ciąg dalszy artykułu: https://szczesliwibezcukru.pl/jak-odzwyczaic-dziecko-od-slodyczy-cz-i
Naucz dziecko dokonywać zdrowych wyborów w codziennym życiu
Badania wykazują, że kiedy ludzie mają przejść na dietę, są skłonni zjeść więcej słodyczy niż ci, którzy mają świadomość, że w przyszłości będą mogli je jeść bez ograniczania się. Podobnie jest z dziećmi. Jeśli chcemy przekonać naszą córkę czy syna, aby zjedli mniejszą porcję słodkości, zapewnijmy ich, że będą mogli zjeść je również innym razem. Przyjrzyjmy się poniższym przykładom:
- Mamo, czy mogę zjeść jedno ciastko? – Dobry pomysł! Zróbmy sobie taką przekąskę w najbliższy weekend.
- Mamo, czy mogę dostać kawałek tortu? – Tort zazwyczaj jemy z okazji urodzin. Wkrótce będą urodziny babci, zjemy go przy tej okazji.
- Mogę dostać trochę lodów? – Dzisiaj już jedliśmy coś słodkiego. Zjemy lody w inne popołudnie w tym tygodniu.
Takie dialogi określające czas i miejsce wprowadzają porządek do codziennego jadłospisu, a dziecko, znając jasne reguły, czuje się bezpiecznie.
Od czasu do czasu dzieciom można również pozwolić zdecydować o tym, ile zjedzą, zwłaszcza jeśli chodzi o zdrowe słodycze. Usadźmy je przy stole i podajmy np. 2 ciastka owsiane. Jeśli poproszą o więcej – spełnijmy ich prośbę. Istnieje duża szansa, że kiedy uświadomią sobie, że słodycz nie jest niczym zakazanym, same podziękują za dokładkę i co więcej – nauczą się w pełni świadomie cieszyć posiłkiem i odczytywać sygnał sytości płynący z organizmu, a nie jeść tylko dlatego, że akurat słodycze są dostępne, a za chwilę może już ich nie być.
„Nie wolno demonizować niektórych rodzajów żywności jako kategorycznie złych” – radzi Angela Lemond – specjalistka ds. żywienia dzieci. Zamiast tego lepiej uświadomić dziecku, że są produkty, które lepiej jeść tylko czasami, ponieważ poprzez wysoką zawartość cukru i małą wartość odżywczą nie posiadają żadnych „super mocy”, które mogłyby pomóc w ulubionej zabawie naszej pociechy. W zamian za to lepiej wypełnić dom zdrowymi, łatwo dostępnym przekąskami jak np. dojrzałe lub suszone owoce, które łatwo złapać w biegu i ze smakiem schrupać.
Starsze dzieci można nauczyć reguły 90/10, która umożliwia dokonywanie właściwych wyborów w codziennych sytuacjach. Opiera się na zasadzie, że 90% żywności, którą spożywamy, stanowią zdrowe produkty w proporcjach zgodnych z piramidą żywienia, a 10% to żywność „dla zabawy”, którą dzieci same mogą wybrać. Z obserwacji wynika, że produkty z tej drugiej grupy zazwyczaj nie stanowią więcej niż 100-200 kcal w ciągu dnia, a za to sami podopieczni nie koncentrują się tak bardzo na tym, że jest „coś, czego nie mogą” i co ich tym bardziej kusi.
W rozmowie ze starszymi dziećmi można również zwrócić uwagę na to, czy jedzą, kiedy są naprawdę głodni, czy z powodu nawyku. Często bowiem dzieci sięgają po paczkę popcornu dlatego, bo są w kinie, a po czy deser jako naturalne następstwo obiadu, co nie ma nic wspólnego z ssącym uczuciem płynącym z żołądka. Nauczenie dziecka świadomego rozpoznawania sygnałów wysyłanych przez organizm i podejmowania żywieniowych wyborów na tej podstawie może być cenną lekcją i uchronić ich przed wieloma niezdrowymi przekąskami pochłanianymi bez namysłu. Jeśli całą rodziną lubimy pochrupać coś przed telewizorem, przygotujmy wcześniej zdrowe smakołyki: warzywa pokrojone w słupki takie jak marchewki, papryka, ogórki czy orzechy.
I na koniec – jako rodzice – zachowajmy zdrowy rozsądek i starajmy się być świadomymi konsumentami – przekąski na mały głód czy II śniadanie dla dzieci – reklamowane jako zdrowe i pożywne – często są kopalnią dodanego cukru. Zanim kupimy, przeanalizujmy dokładnie skład i zastanówmy się czy zdrowszym wyborem nie będzie mniej reklamowany produkt, z krótszą listą komponentów na opakowaniu.
Bibliografia:
- http://www.raisehealthyeaters.com/2011/02/managing-sweets-part-6-10-strategies-for-ending-kids-sugar-obsession/
- Di Meglio DP, Mattes RD, „Liquid versus solid carbohydrate: effects on food intake and body weight”, 2000 June;24(6): 794-800.
- Urbszat D, Herman CP, Polivy J, „Eat, drink, and be merry, for tomorrow we diet: effects of anticipated deprivation on food intake in restrained and unrestrained eaters”, J Abnormal Psychol. 2002 May; 111(2): 396-401.
- http://www.hellozdrowie.pl/blogi/zdrowy-konkret/ile-cukru-ma-twoj-ulubiony-napoj
- http://zdrowyprzedszkolak.pl/strefa-rodzica/nauka-porady/item/83-jak-oduczyc-dziecko-zbyt-czestego-siegania-po-slodycze.html